CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

JOM AMALKAN..

JOM AMALKAN..
Barangsiapa membaca ayat ini sebanyak 7 kali setiap kali selesai solat fardhu, dengan izin Allah :1) Segala kelemahan bertukar kepada kekuatan 2.Kehinaan berganti dengan kemuliaan 3.Segala hutangnya dapat dijelaskan 4.Terhindar dari dukacita 5.Melimpah-limpah rezeki datang kepadanya...amin

Thursday, 22 December 2011

ETAK MASAK LEMAK CILI PADI..

lamanya tak mengedit blog ni..hampir sebulan..winduu rasa nak mengomel panjang2 kat sini.hehehe..maklumlah sepanjang cuti sekolah ni balik kampung,line internet plak slow..spoil habis mood nak aktifkan blog ni...cuti2 sekolah ni masak setiap hari,nak upload resepi itnet lembab so terperap je la resepi2 yang tak seberapa ni.hehe..kali ni baru la berkesempatan..jadi nanti kalo sehari 2,3 resepi yaang kuar jgn terkejut rr erk coz sebulan dok kumpul resepi ni.hehehe.tapi kali ini kebanyakkan resepi bertemakan masakan kampung coz dok kat kampung.hehehe..jom tengok apa resepinya Etak ni...
Etak..rupanya sekan kerang tapi kecil sedikit,bagi yang biasa makan mesti tau rupanya n bagi yang tak tahu nanti kite tengok erk...biasa kalo kat kelantan etak ni disalai n dijual ditepi2 jalan..rasanya sedapp..tapi kali ni sy cuba gulai seperti y diberitahu oleh anak tauke etak ni,etak sedap juga di gulai..panjang dah la mengomel...jom r tengok gambar2 dulu..hehehe
THANKS PD EN HAFIZULLAH N PN ZASILAWATI coz bg etak ni.hehehe

 inilah rupanya etak yang dah digulai..

n inilah rupa etak...pernah tengok x...

ni daun  kadok...di masukkan bersama gulai etak..

asam keping..

kulit jerr yang nampak..isinya mana?hehehe...

Jom tengok resepinya plak...
Bahan2nya..
etak (lebih kurang 1 kg)
1  1/2 cwn santan pekat ( terpulang nak gulai cair tau pekat..tp biasanya cair jerr)
* 5 ulas bawang merah
* 1 inci kunyit hidup
* 2 inci lengkuas
daun kunyit
2-5 helai daun kadok (xtau kot u all panggil daun perr)
* 2 batang serai ( 1 btg di blender)
* 3-5 biji lada / cili padi
garam,gula serbuk perasa..

Cara membuatnya..
blenderkan bahan2 yang bertanda *
kemudian masukkan kedalam santan kacau dulu sehingga rata n barulah diletakkan diatas api..
bila dah sebati masukkan asam keping,daun kadok  n daun kunyit yang di potong halus...
gulai mesti selalu dikacau bagi mengelakkan ia berketul..
kemudian masukkan garam gula dan serbuk perasa ..
masukkan pula etak..sekejap jerr coz ia mudah masak.
lastly masukkan cili besar..
taraa...dah siap...hehehe

# etak mesti di rendam dulu dengan air sebelum di masak bertujuan mengeluarkan pasir2 yang ada kat dalamnya...
# tauke etak ni ckp..kalo nak sdap etak di salai dulu lepas tu baru di gulai..lagi sodapp...

SELAMAT MENCUBA YERR..

2 comments:

Sue @ Nenie said...

Assalamualaikum kak..wahhh nampak sedapnya....rasanya saya belum pernah makan lagi ni

jari jemariku.... said...

nanti bleh r try masakan ni erk..lebihkan skit kunyit coz y tu akak letak kunyit skit jerr coz xde.hehehe.etak ni beli y lum disalai,jgn y dh disalai.hehehe..selamat mencuba r erk..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...