CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

JOM AMALKAN..

JOM AMALKAN..
Barangsiapa membaca ayat ini sebanyak 7 kali setiap kali selesai solat fardhu, dengan izin Allah :1) Segala kelemahan bertukar kepada kekuatan 2.Kehinaan berganti dengan kemuliaan 3.Segala hutangnya dapat dijelaskan 4.Terhindar dari dukacita 5.Melimpah-limpah rezeki datang kepadanya...amin

Saturday, 31 December 2011

LAWAR IKAN TAMBAN / KERABU / UMAI..

Kali ini cuba buat lawar ikan tamban plak..ada sesaper pernah makan lawar tak? bagi yang tak pernah makan lawar ikan,sebenarnya ini merupakan makanan bagi mereka yang tinggal di kawasan pantai.. tapi tak semua gak org yang tinggal area pantai pernah makan lawar ni..kalo kat sarawak lawar ni sama gak ngn umai..Ikan ni masak hanya dengan menggunakan air asam limau nipis..rasanya sedap n masak pun sekejap jerr..tambah ngn ulam-ulaman gerenti sodapp..so boleh lah cuba lawar ni erk ataupun kerabu ikan ataupun umai.hehe..biasanya org buat guna ikan tamban,tp kalo nak guna ikan parang pun boleh..lg sodapp..jom tengok gambar2 nya dulu erk...

inilah rupanya lawar ikan tamban..

basuh bersih2 n amik isinya saja...

ikan dipotong kecil2..

antara ulam2nya..


dh siap..dua2 sudu tu tuk menggaul.hehe

JOM TENGOK RESEPINYA..
Bahan2nya..
ikan tamban ( 5-10 ekor)
3-7 bj buah limau purut ( ambil airnya)
2-3 bj cili padi
ulam-ulaman  ( kacang pnjg,pucuk kemangin, pucuk ulam raja) * bleh gak nak masukkan ulam2 yang lain..tp kacang panjang wajib letak.hehehe
garam,gula serbuk perasa secukupnya...

Cara Membuat
ikan di buang tulang n ambil isi sahaja..ikan tak perlu direbus..isi y segar
kemudian potong isi ikan kecil2..nak buat dadu pun boleh..
perahkan air limau purut ke atas ikan sehingga isi ikan keputihan,maknanya dah masak
masukkan ulam2,cili padi n garam gula serbuk perasa secukupnya..
siap sedia untuk dimakan...

# sesuai dimakan dengan nasi putih..

SELAMAT MENCUBA..

1 comment:

jari jemariku.... said...

jom rasa lawar ikan ni..sodapp..bagi y belum pernah rasa bolehlah cuba..resepinya pun ringkas jerr..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...