CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

JOM AMALKAN..

JOM AMALKAN..
Barangsiapa membaca ayat ini sebanyak 7 kali setiap kali selesai solat fardhu, dengan izin Allah :1) Segala kelemahan bertukar kepada kekuatan 2.Kehinaan berganti dengan kemuliaan 3.Segala hutangnya dapat dijelaskan 4.Terhindar dari dukacita 5.Melimpah-limpah rezeki datang kepadanya...amin

Thursday, 26 January 2012

GULAI DARAT IKAN HARUAN

kali ni kite tengok gulai ikan darat atau lebih tepat ikan haruan.hehehe..actually ikan ni pun mr.hubby yang dapat g mancing..punye la besaww..2.3kg..xtau nak buat perr so yang paling dia suka gulai darat r / gulai kuning tp masuk beberapa bahan2 r.hehehe..jom tengok macamana gulai ikan darat ni..ni nama gulai kat kelantan r..hehehe..jom layan gambar2nya dulu..

inilah rupanya gulai ikan haruan / gulai ikan darat..

inilah rupa ikann haruan / ruang yang akan di kendurikan hari ni.hehehe

pucuk kandis / asam gelugor

bahan2 yang nak diblend kan..

 isi ikan haruan

 daun kesom n pucuk kandis

inilah rupa gulai ikan darat ruang..hehe

Jom tengok bahan2nya...

seekor ikan haruan / puyu /ikan keli
santan ( terpulang pd kuantiti ikan)
*5-10 ulas bawang merah
*2 inci kunyit hidup
*2 inci lengkuas
pucuk kandis / pucuk asam gelugor
1 keping asam keping
segengam daun kesom
*5-10bj cili kering ( diblender)
cili padi ( jika mau lebih pedas n hottt.hehehe)
garam,serbuk perasa

Cara Membuatnya..
Bersihkan ikan dan diketepikan dulu..
blend kan bahan2 bertanda *
kemudian campurkan bersama santan
letakkan diatas api dan sentiasa kacau..bila dah mendidih masukkan daun kesom n pucuk kandis
biarkan seketika sehingga betul2 sebati
# pastikan gulai sentiasa dikacau..
masukkan garam dan serbuk perasa..
rasa dulu gulai kerana pucuk kandis akan memberikan rasa masam pd gulai..
jika tak masam barulah ditambahkan asam keping...
kemudian bila dah betul2 mendidih barulah dimasukkan ikan..
biarkan 3-5 mnt..
hidangkan...

# lebih banyak pucuk kandis,lagi sodap..n tak perlu dh masukkan asam keping
# petua nak hilangkan bau hanyir ikan - gaulkan daun limau purut,tepung gandum n perahan limau...gaul n biarkan dalam 10-15 mnt..hasilnya xde bau ikan..

SELAMAT MENCUBA...





4 comments:

mamamirana said...

x hnyir ke cg?

da anok mokjah said...

sedapnye..nak tempah la bulan 8 ni..masa tu ambe tgh berpantang insyAllah..nak sgt nak makan ikan haruan bila berpantang nanti

jari jemariku.... said...

tak kalo cuci guna perahan limau / asam jawa campur ngn tepung gandum...cuba r...

jari jemariku.... said...

bolehh jerr...kena kabo k tukang ngail r erk.hehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...