CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

JOM AMALKAN..

JOM AMALKAN..
Barangsiapa membaca ayat ini sebanyak 7 kali setiap kali selesai solat fardhu, dengan izin Allah :1) Segala kelemahan bertukar kepada kekuatan 2.Kehinaan berganti dengan kemuliaan 3.Segala hutangnya dapat dijelaskan 4.Terhindar dari dukacita 5.Melimpah-limpah rezeki datang kepadanya...amin

Saturday, 28 January 2012

YEE MEE SIZZLING ala CIDDA ( MEE SANGGUL)

Malam ni rasa nak makan sizzling jerr..tapi malas nak kuar ke giang Kuantan ataupun,MesraMall semata2 nak makan sizzling..so pk2 baik g cari mee sanggul / yee mee n buat sendiri..lg jimat.huhu.
so g la cari bahan2nya kat kedai runcit kat umah ni..nasib semua bahan yang di cari ada.hehehe..so jadilah yee mee sizzling ala Cidda..so apa lagi..kita hayati kesedapan yee mee sizzling  ni melalui gambar dulu yerr..lps tu sama2 r kita cuba resepi ni erk.hehehe

terlebih bahan2 sampingan r plak dr yee mee.hehe

yee mee yang telah pun digoreng..

kuah yang belum diletakkan telur n tepung jagung..

yang dah dimasukkan tepung jagung n telur...

taraa....yee mee sizzling ala cidda...dah siap..

Jom tengok Bahan2nya..

yee mee/ mee sanggul
5 ulas bawang putih
1 ketul isi dada ayam /sedikit sotong / udang
1 inci halia
cendawan butang ( sy guna yang kering n direndam dulu)
lobak merah
sawi cina
jagung muda
1-2 biji telur
2 sudu sos tiram
2 sudu kiicap pekat
2 sudu kicap manis
2-4 cwn air
3 bj lada kering ( dipotong halus2)
sedikit minyak bijan
1 sdk tepung jagung
serbuk lada hitam
sedikit garam,gula n serbuk perasa.

Cara Membuatnya..
goreng yee mee dengan minyak y banyak n api sederlhana dulu sehingga berubah warna kemudian ketepikan..
tumis bawang putih n halia y ditumbuk..
masukkan sos tiram,kicap pekat,kicap cair bersama 2 cwn air
kemudian masukkan ayam / sotong atau udang..
biarkan mendidih dan masukkan bersama cendawan butang bersama sayur2 yang lain..
masukkan juga cili kering yang dipotong halus
masukkan garam,gula n serbuk perasa serta sedikit minyak bijan..
kemudian masukkan tepung jagung dan telur..
.biarkan seketika sehingga telur masak..
masukkan yee mee / tuangkan kuah ke atas yee mee..
sedia untukdi makan...

# kalo nak pedas tambahkan hirisan lada kering / masukkan cili padi..
# pastikan masa mengoreng yee mee api hanya perlahan saja n digoreng dalm 2-3 mnt shj..

- SELAMAT MENCUBA -

2 comments:

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
jari jemariku.... said...

bulehla...kalo awak buat sendiri lagi sodapp..hehehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...