CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

JOM AMALKAN..

JOM AMALKAN..
Barangsiapa membaca ayat ini sebanyak 7 kali setiap kali selesai solat fardhu, dengan izin Allah :1) Segala kelemahan bertukar kepada kekuatan 2.Kehinaan berganti dengan kemuliaan 3.Segala hutangnya dapat dijelaskan 4.Terhindar dari dukacita 5.Melimpah-limpah rezeki datang kepadanya...amin

Monday, 21 November 2011

LAKSAM CHE MOH...

jom petang2 ni kita makan laksam...kalo makan kat kedai semangkuk dah rm3..so apakata kita buat sendiri laksam..lagi jimat n sedappp...laksam ni disebut laksam che moh sempena nama ibu mertuaku..kihkih..dedikasi resepi ni tuk dia rr..walaupun dia tak tau pun saya masukkan resepinya kat sini.hehehe.laksam ni one of the favourite my bapa mertua..kalo bulan puasa dalam 1 minggu mesti ada menu laksam..dan resepi laksam ni adalah resepi ibu mertuaku.hehehe..just copy n paste balik.hehehe..puas hati bila buat sendiri coz bleh makan berkali2 dalam sehari tu...jom tgk gambar dulu...


 inilah dia laksam che moh...hehehe

 baru masak n dikeluarkan dari kukusan..guna tudung periuk jerr..hehehe

 dah siap digulung dah...

 dah siap potong n get ready nak makan dah...

taraa...dah siap n tunggu masuk mulut jerr la..hehehe

Jom Tengok Resepi Laksam ni...
BAHAN2NYA
1 bungkus tepung beras ( kat kedai ada jual..saya guna paket kecil jerr)
2-4 sdb tepung gandum
air panas (agak2 r banyak mana erk.)

CARA2 MEMBUAT..( senang jerr)
kesemua tepung di campurkan dengan sedikit demi sedikit air panas..dan kacau...
( jgn terlalu cair n jangan terlalu pekat,agak2 sendiri r erk...takpun cuba kukus dulu 1 adunan nak tgk keras tau terlalu lembik)
sebelum kukus tudung periuk tu disapukan sedikit minyak...taknak bagi melekat sangat..
panaskan kukusan dan tuangkan tepung y dah di bancuh keatas tudung periuk n kukus 5-10 mnt..
bila dah masak n sejuk baru boleh digulung laksam tersebut...

# kalo nak tau laksam masak tau belum,bila buka kukusan pastikan laksa tadi dah mengelembung..tu tandanya laksam yang kita buat dah masak dah....
# menggunakan 1 paket tepung beras saya dapat 15 gulung/batang laksam..

Jom kita tgk gambar n cara2 buat kuahnya plak...

 7-10 ekor ikan selayang / ikan lolong (y matanya luas..hehehe) direbus dan diambil isinya... 

 santan ( saya just guna rm3 jerr,lupa nak sukat baper ml dicampur dengan air..kalo xnak pekat banyakkan air)...

 bawang merah,besar dan 1sdk lada hitam di blend..bersama ikan dan sedikit santan
seperti gambar dibawah


Jom lihat resepinya...
BAHAN2 UTK KUAH..
santan ( sy beli just rm3..lupa nak sukat baper ml)
10 bj bawang merah
1 labu bawang besar
1sdk lada hitam
10-15 ekor ikan selayang / ikan lolong ( direbus dan diambil isinya)
garam gula secukup rasa

CARA MEMBUATNYA...
ikan y di rebus n diambil isinya di blender bersama dengan sedikit santan,bawang merah,bwg besar dan lada hitam sampai sebati..
kemudian disatukan dengan baki santan yang telah digunakan..
n letakkan diatas api...
pastikan kuah sentiasa dikacau bagi mengelakkan ianya berketul...

# biasanya kuah laksam dibuat tawar sedikit..n masa nak makan tu barulah ditambahkan garam..terpulang r pada sape2 yang makan tu nk masin tau twr.hehehe

Jom Tgk sambalnya...
just blend jerr lada kering n letak garam..jadilah sambalnya..hehehe

Ulamnya plak...
antara ulam yang digunakan...ada timun,ulam raja,kacang,kobis walaupun xnampak.ehehe

 ulam-ulam ni just potong halus jerr...nak tambah ulam lain pun boleh..ikut kesukaan r...

SELAMAT MENCUBA ERK...

2 comments:

Sue @ Nenie said...

Salam...Sedapnya laksam.....Buh ulam banyak2 lagi bestttttt

jari jemariku.... said...

wlkslm sue..a'a letak banyak ulam lg best..kena plak letak belacan skit.fuhhh...sodap..TQ erk follow blog ni..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...